Monday, October 4, 2010

lonjakkan APEX ke 2012.

Pada 4 oktober, kami teleh diterangkan oleh 1b tentang program lonjakkan apex ke 2012.kami diberi maklumat tentang BIG.pada pendapat saya kita perlu melakukan transformasi kearah 2012.pada 2012 tersebut kemungkinan bencana akan sering belaku.1b memberitahu bahawa untuk merialisasikan program ini, kita perlu berpegang kepada 3R iaitu people, place, principle.semua warga usm boleh menyertai program ini.apa-apa pun pengorbanan juga penting.kita perlu buka minda dan bersedia untuk melakukan lonjakkan ke 2012 ini.

pada 2012 ini juga dipanggil hari kebangkitan (qiamah).bencana akan sering berlaku.kita tidak boleh hanya berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa.BIG akan selalu berpegang kepada pepatah melayu iaitu "sediakan payung sebelum hujan".BIG adalah salah satu cara untuk menghadapi 2012.1b memilih konsep buluh dalam membuat BIG.kami pelajar hbp sedang membuat BIG tersebut.1b memberitahu kita perlu melakukannya sendiri baru kita dapat pelajari apa yang kita lakukan.

antara soalan dan jawapan yang ditanya ketika sesi penerangan program ini:
1)apakah cabaran yang dihadapi untuk membuat BIG ini?
cabarannya ialah kita akan menghadapi masalah kulit oleh kerana miang buluh dan kita juga senang tercedera ketika memotong buluh tersebut.

2)bagaimana buluh ini didapati?
buluh ini perlu dipesan dari luar.hal ini kerana buluh di rumpun buluh usm tidak sesuai untuk di buat BIG.kita perlu memilih saiz yang betul dan sesuaibagi menghasilkan BIG.

3)bolehkah buluh menjana tenaga daripada air?
kita memrlukan bantuan engineer untuk mengkaji hal ini kerana kita sebagai warga hbp tidak berpengetahuan akan hal ini.kita perlu bekerjasama bagi menghasilkan BIG ini.


No comments:

Post a Comment